Thursday 7 May 2015

LIFE ENGAGING WITH GAMES , WILLING TO DO EVERYTHING .

As we all aware of current phenomenon, most people are getting addicted to one games called ‘Clash Of Clan’ or in short COC. The game's achievements are already well known. Not only the teen but 30 years old above also playing this game. Even me myself, consider as die hard fan this game. It gives me so much fun when I played COC. However, I am not sure if I am consider as addicted to this game because I can’t measure myself.


Symptoms of internet gaming addiction can be seen through the Increasing amounts of time spent on computer and internet activities. If you had spent much time on playing game online compared to previous time, then you might be consider as a game addicter. Besides, the person that addict to game online may failed to control their behavior. For example, in COC, there will be war between clan. If their clan defeat, then the person in the clan might act aggressively by scolding other members in clan because they have been defeated. Another sign is the addicted person would neglect their friends and family, they only entertain themselves by playing games.
Also they will feeling restless when not engaged with the games. Rather than that, the person will have physical changes such as weight gain or loss weight, backaches due to long period sitting in front of computer, headaches and changes in sleep pattern.



COC had made many peoples fall in love with it. With the enjoyable styles of the games, people are willing to spent their free time by playing COC. Got some peoples willing buy ‘gem’ which cost a lot of money just to get into the high level in COC. The more high your level, more strong your defense ang troops are. The main rule is to protect own village. To protect own village require good defense and strong troops. That is why many peoples try hard to protect their village by buying gem to up their defense in speedy way.


Imagine if those people willing to spent their money because of game, how it will for the next and next day in their life? Is it really worth to spent money on games? How if one day you in a critical state and you really need some money but you already spent some of your money on games? I am sure many people outside there had spent a lot of money on COC.



Picture above shows that how the boy enjoy the COC instead of talking to his girlfriend. This is how COC could affect the relationship’s environment. The player tend to not talking to other people when he enjoy playing COC. In result, the girlfriend would feel neglected and offended.
We can play games but don’t let games haunted us. Let play moderately and not too engaged with the games. Our life still have many others thing to explore. Don’t let games limit our movement. Be smart and enjoy life.






12 comments:

  1. berdasarkan pengalaman saya, permainan COC ini dapat membuang rasa kebosanan dan saya juga dapat mempelajari teknik2 baru dalam main COC.:-D
    namun begitu, saya tidak ketagih untuk bermain COC kerana pada saya game ini memerlukan 'war' dengan kumpulan lain dan perlu 'update' selalu. jadi saya cepat bosan dengan game yang terlalu banyak perlu dilakukan atau 'update'.
    memang benar main game ini dapat menghabiskan masa kita begitu saja kerana terlalu cbses dengan game.

    ReplyDelete
  2. Pada pendapat saya, permainan COC ini boleh membuatkan seseorang leka dan tidak mempunyai masa untuk berbual dengan orang di sekeliling mereka. Pemain yang terlalu ketagih tidak akan memperdulikan keadaan sekitar mereka. Saya mempunyai pengalaman, di mana seorang teman terlalu ketagih dengan permainan ini sehingga tidak berbual dan saya merasakan diri saya pada saat itu tidak diendahkan. Namun, sikap seseorang itu sendiri yang menentukan sama ada game COC tersebut yang menguasai dirinya ataupun sebaliknya. Memang tidak di nafikan bahawa game COC ini dapat memberikan kepuasan, kegembiraan dan dapat mengisi masa lapang tetapi jika terlalu ketagih ia akan memudaratkan fizikal dan mental si pemain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Catherine Lam, terima kasih atas komen yang diberikan . Cuma saya ingin tahu lebih lanjut apa yang anda maksudkan dengan sikap seseorang itu sendiri yang menentukan samada game COC tersebut menguasai dirinya ? Boleh jelaskan dengan lebih detail ?

      Delete
  3. Kini, masyarakat terlalu leka dengan media baru sehinggakan tidak sedar langsung tentang implikasinya kepada diri sendiri. Permainan secara talian dijadikan sebagai tembok kepada hubungan dengan orang disekeliling mereka. Tambahan pula, permainan secara talian iaitu COC yang sedang hangat menjadikan masyarakat lebih leka dan taksub dengan dunia mereka sendiri.

    Pergaulan dan komunikasi dengan orang lain menjadi semakin kurang. Adakalanya, pemain menggunakan peluang berkenaan untuk mengeksploitasi rakan disekeliling mereka. mereka menipu dengan meminta wang kepada pemain yang lain untuk mencapai tahap yang seterusnya. Tindakan ini akan menjadikan hubungan sosial dalam kalangan masyarakat semakin berkurangan.

    ReplyDelete
  4. sejujurnya, saya rasa sangat tidak selesa melihat golongan yang terlalu taksub dengan games seperti coc ini, kerana mereka terlalu leka dengan permainan ini hingga tidak menghiraukan orang sekeliling. saya ada seorang kawan yang terlalu gilakan permainan coc ini. kadang-kadang apabila keluar makan atau lepak, kurang interaksi antara kami kerana perhatiannya hanya tertumpu pada game coc tersebut. bagi saya, tidak salah jika kamu meminati games coc atau apa-apa game yang ada di media sekarang. tetapi janganlah terlalu taksub sehingga tidak menghiraukan orang sekeliling.

    ReplyDelete
  5. Bagi saya permaian coc ini dijadikan sebagai hiburan. Namun ketagihan permainan ini secara tidak langsung boleh mendatangkan kesan sosial terutamanya. Ada dikalangan orang yang sanggup tidak makan atau tidur hanya kerana permainan itu supaya clan mereka tidak diserang. Selain itu juga hubungan sosial boleh terbatas akibat daripada permainan ini dimana ada sesetengah orang berkumpul dalam satu meja tetapi tidak bercakap kerana asyik melayani permainan ini. Paling teruk lagi dimana terdapat pihak yang sanggup bertumbuk apabila mereka kalah dalam perlawanan perang. Perkara ini adalah sangat serius kepada masyarakat kita pada hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai cyril. Terima kasih atas komen yang diberikan. Saya ingin bertanya satu soalan iaitu adakah anda juga seorang pemain game COC ? Jika Ya, bagaimana tahap keseronokan yang anda dapat semasa bermain COC ?

      Delete
    2. Ya..saya juga salah satu pemain game COC namun sy belum diketegorikan dalam tahap yang ketagih. Hal ini kerana saya akan bermain permainan tersebut ketika saya bosan dan mempunyai masa lapang sahaja.

      Delete
  6. Saya setuju dengan pendapat rakan-rakan di atas berkenaan dengan game COC yang boleh memberi hiburan, keseronokan dan kepuasan kepada pengemar games online.Namun game COC menyebabkan pengguna terlalu obses sehingga lebih banyak menghabiskan masa mereka untuk bermain game berkenaan,Tambahan lagi beberapa bulan yang lepas, akibat daripada terlalu taksub bermain COC rumah tangga berakhir dengan penceraian.Hal ini berlaku kerana suami yang mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai Ketua keluarga.
    Justeru, pendapat saya secara peribadi jangan biarkan permainan games online menguasai diri kita.Tidak salah kita bermain COC tetapi biarlah dalam keadaan yang terkawal dan sederhana.

    ReplyDelete
  7. bagi saya COC boleh menyebabkan individu itu leka dan mengabaikan persekitarannya. Bukan itu sahaja sudah ada dilaporkan ada suami isteri yang bercerai gara-gara COC. Ini kerana permainan ini memerlukan fokus yang sepenuhnya dalam bermain permainan ini. Pengalaman say sendiri kawan saya amat suka bermain COC sehingga apabila saya lepak dengan kawan saya dia hanya melihat dengan telefon sahaja. Bagi saya COC ini memudaratkan.

    ReplyDelete
  8. COC adalah satu permainan yang leka, Permainan ini sangat memberi kesan negatif. Pada saya, ianya langsung tidak mendatangkan kesan baik kepada sesiapa. Kita akan menjadi leka, alpa serta tidak hirau dengan keadaan sekeliling. COC adalah suatu permainan yang membuang masa. Banyak masalah lain yang dapat dikenalpasti dengan permainan seperti ini. Sebagai contoh, kes penceraiaan pasangan suami isteri kerana COC. Punca sebenar adalah terlampau obses dengan COC. Saya juga memiliki ramai kenalan yang gemar bermain COC. Saya langsung tidak dihiraukan jika mereka leka bermain. Tapi Alhamdulillah saya tidak berminat dengan COC. Jika minat sekalipun, kita haruslah bijak mencari masa yang sesuai untuk bermain dan bersama rakan-rakan atau melakukan kerja yang jauh lebih berfaedah. Jangan jadikan permainan yang seronok seperti itu sebagai punca masalah yang lain.

    ReplyDelete
  9. Ya, sedia maklum permainan COC lebih banyak memberi kesan negatif jika dibandingkan dengan kebaikan. Banyak lagi perkara yang lebih berfaedah boleh dilakukan dan memberi banyak manfaat kepada seseorang. Permainan COC jika perlu dihindari agar tidak menyebabkan hubungan dengan orang lain terjejas. Sebagai contoh, bila leka bermain dengan COC kita tidak akan memperdulikan orang sekeliling dan ini menyebabkan orang sekeliling bosan dengan cara kita.

    ReplyDelete